Uenighet er ikke farlig – det er en styrke som kan føre til vekst i vår organisasjon. Men måten vi håndterer uenighet på kan føre til konflikt.
Dette var hovedtemaet for vårt nylige webinar «Samhandling og ansvarlig kommunikasjon», presenterte av Elin Skjellnes og Are Marthinsen fra Godt Arbeidsmiljø. Webinaret er en del av en serie for lokalt lederskap og frivillige.
De aller fleste av Dyrebeskyttelsen Norges frivillige har det fantastisk bra i hverandres selskap. Å jobbe sammen for å hjelpe samfunnets svakeste – dyrene – knytter tette bånd. Men mange av oss vet også at konflikt kan få oss til å miste fokus på det viktige arbeidet vårt.
Forebygge konflikt
Webinarets mål var å hjelpe oss å utvikle kommunikasjonsmønster som forebygger konflikt, og fremmer trygghet, trivsel og nærvær. Elin og Are begynte med å forklare forskjell mellom uenighet og konflikt: «Uenighet er saklig – konflikten handler om de vonde følelsene».
Ledelsen burde oppmuntre til uenighet – undertrykt uenighet fører til frustrasjon og «korridorsladder». Samtidig bør det forventes en viss grad av lojalitet, og beslutninger som til slutt blir tatt, må respekteres.
«Konflikter oppstår ikke fordi vi har ulike meninger, men fordi vi fremmer dem på en uhensiktsmessig måte», fortsatte de. Væremåter – ordvalg, tonefall, mimikk, gestikulering, timing – er ekstremt viktig.
Foreleserne minnet oss om at selv om det kan føles «høflig å være utydelig», gode kommunikatører er hyggelig og tydelig samtidig.
Tips til ettertanke
Til slutt ga de oss noen nyttige tips å tenke over, både i vårt arbeid og hjemme:
Det er ikke nødvendig å si alt hva du tenker.
Det er ikke alltid viktig å stå på din rett – relasjonen kan være viktigere.
Vi kan ikke forandre på andre, men vi kan påvirke dem. Hvis jeg endrer væremåte, blir det mulig for den andre å gjøre det samme. «Det er ikke lett for den andre å fortsette å danse tango hvis jeg bevisst og vedvarende legger opp til vals», konkluderte de.