Dyr er populært å bruke i reklamer, TV-serier og generelt til underholdning for oss mennesker. Men har dyrene det bra, og hvem passer på at dyrenes velferd ivaretas i forbindelse med underholdningen? Og hva når underholdning går på bekostning av dyrenes liv?

Tekst: Annette Bjørndalen Søreide, kommunikasjonsrådgiver Dyrebeskyttelsen Norge. 
D yrebeskyttelsen Norge får med jevne mellomrom henvendelser angående dyr brukt i underholdning. Vi oppdager også ofte saker hvor man kan stille spørsmål ved om dyrene brukt i produksjonen har fått sin velferd ivaretatt både før, under og etter at kameraene filmer. Å filme grov mishandlinger mot dyr, er også noe som dukker opp i sosiale medier med jevne mellomrom. Felles for de alle er at det skal underholde, men hva med dyrenes velferd?

Maskoter med alvorlige lidelser

Dyrebeskyttelsen Norge har det siste året satt søkelys på uetisk avl av familiedyr gjennom kampanjen «Ærlig talt». Det er nå kartlagt mer enn 700 arvelige lidelser hos de ulike hunderasene. Mange kunne vært unngått hadde man styrt unna dagens fokus på rasehygiene.
«Pusefinn» som brukes i de populære reklamene til Finn er en av mange raser Dyrebeskyttelsen Norge ønsker å sette søkelys på. Katten er søt den, men det som gjør denne katten søt, er dessverre også det som gjør den syk – de foldede ørene. Scottish Fold er en rase som er predisponert for osteokondrodysplasi, en utviklingsdefekt som påvirker brusk og knokler. Om katten får dette genet fra både mor og far, kan dette føre til alvorlige vekstdefekter på flere deler av kroppen enn kun på ørene. Progressiv leddsykdom fører til funksjonshemming og betydelige smerter for katten.
Scottish Fold er ikke godkjent av Norske Rasekattklubbers Riksforbund (NRR) og det internasjonale forbundet Fédération Internationale Féline (FIFe). Likevel har det de senere årene dukket opp flere oppdrettere i Norge, som selger denne katten via annonser på Finn.no og de som avler finner make til sin katt på Finn.no. Dyrebeskyttelsen Norge har kontaktet Finn angående bruken av en scottish fold i reklame for nettstedet, men det er først i forbindelse med en sak i Dagbladet i mai-måned, at Finn valgte å uttale seg og innser at valget av rasen kanskje har vært litt uheldig.
Vi har i seinere tid blitt klar over at det finnes dyr av denne rasen som ikke har god helse, og det er vi – i likhet med Mattilsynet og Dyrebeskyttelsen Norge, veldig lei oss for, uttalte markedsdirektør i Finn, Janne Jacobsen til Dagbladet.
«Pusefinn» er bare ett av mange eksempler på reklamebransjens ukritiske bruk av syke dyr til underholdning for mennesker. Både hunderasene mops og fransk bulldog, blir jevnlig brukt i reklamesammenheng. Dette kan føre til at slike dyreraser blir mer populære, som igjen fører til en fortsettelse av avl på raser med helseutfordringer grunnet spesifikt utseende.

Reklame med maskotten til Finn.no "Pusefinn" om salg av varer

Maskoten «Pusefinn» har blitt brukt i reklamene til Finn de siste åtte årene. Foto: Annette Bjørndalen Søreide

Bruk av dyr uten velferd i fokus

Å bruke dyr i TV-serier, som «reality shows» er også populært. Farmen er nok det mest kjente eksempelet på dette. En mengde deltakere skal hvert år ha ansvar for å drive en gård, satt 100 år tilbake i tid, og ta vare på alle dyrene. Dette er ikke nødvendigvis mennesker med bakgrunn i agronomi, men mennesker som ønsker å vinne en konkurranse. Det har vært flere tilfeller siden Farmen først dukket opp på TV2, at Dyrebeskyttelsen Norge har måtte sende klage til TV2 og produksjonsselskapet bak serien, grunnet slett dyrevelferd på gården.
TV3-programmet «Paradise Hotel» har gått på skjermen i over 10 år og i årets sesong arrangerte programmet en «Farmen-uke» for sine deltakere. I løpet av ukas første episode, kunne man se en høne som var bundet fast i beinet, slik at den skulle holde seg i nærheten av der deltakerne gikk forbi filmkameraet. Man kunne tydelig se at høna prøvde å komme seg vekk fra deltakerne, men det klarte den ikke grunnet tauet den var bundet fast i.
Fjørfe har skjøre føtter, og en slik oppbinding kunne raskt ha ført til smertefull og varig skade på fuglen. Dyrebeskyttelsen Norge har etter flere henvendelser ifra publikum sendt inn en klage til TV3 og produksjonsselskapet rundt dyrenes forhold i dette programmet. Dyrebeskyttelsen Norge venter fortsatt på svar på vår henvendelse.
NRK viste høsten 2018 en filmsnutt av en elgku som var i ferd med fødsel av tvillingkalver. Elgkua fikk hjelp av passerne til å få ut kalvene, hvor den ene kalven straks ble fratatt og isolert fra moren. Snutten forklarer videre at den ene elgkalven skulle sosialiseres på mennesker for fremvisning i besøksparken, og kunne derfor ikke være sammen med elgkua. Dyrebeskyttelsen Norge sendte inn en klage til kringkastingsrådet på dette, og det har ikke blitt laget flere snutter om elgkua og disse kalvene siden.

Må følge regelverket

Forskrift om dyrevelferd for fremvisning av dyr, som ligger inn under Lov om dyrevelferd, legger konkrete føringer på hva man skal ta hensyn til når dyr skal brukes i underholdningsøyemed. Den legger blant annet føringer på at dyrene alltid skal ha mulighet til å trekke seg tilbake, om dyret ønsker å få være i fred. Dyrene skal heller ikke påføres unødig lidelse og stress.
De senere årene har det blitt tilnærmet umulig å fremvise dyr på sirkus i Norge grunnet denne forskriften. Hvor det før var vanlig å vise frem elefanter på sirkusoppvisninger, er det svært liten sjanse for at man får tillatelse ifra Mattilsynet for å kunne gjøre dette i dag.
At reklame-, film- og TV-bransjen gjentatte ganger bryter med denne forskriften, viser at det trengs mer informasjonsarbeid rundt dagens lovverk. Den britiske veterinærforening – British Veterinary Association, har utarbeidet retningslinjer for bruk av dyr i reklameproduksjon. Dyrebeskyttelsen Norge og Smådyrpraktiserende veterinærers forening oppfordrer bransjen til å benytte seg av denne.
Skjermdump fra Snapchat om en hund som blir mishandlet.

Kontoen Russekongen har flere ganger vært i hardt vær for å inneholde videosnutter med mishandling av dyr. Foto: Skjermdump RK Daily.

Mishandling av dyr til underholdning for andre

Mishandling av dyr er dessverre ikke et sjeldent fenomen i Norge, og stadig oftere blir ugjerningen filmet for underholdningens skyld. Slik oppførsel viser manglende empati og respekt for levende individer. Det er også en bevisst utnyttelse av dyr til underholdning hvor dyret enten blir skadet eller drept.
I fjor dukket det opp en video på Snapchat som viste en mann som slo en elg med en bil-jekk. Videoen førte til sterke reaksjoner, og politiet identifiserte og tiltalte to menn etter kort tid for grove brudd på dyrevelferdsloven. Forsommeren 2019 ble begge mennene dømt til henholdsvis 120 og 90 dagers ubetinget fengsel.
Tre ungdommer ble i løpet av våren dømt til ungdomstraff for å ha drept en katt. Katten som het «Gullars» ble kidnappet, mishandlet og torturert, før den ble druknet. De tre ungdommene hadde også filmet hendelsen, som ble brukt som et viktig bevis på at ungdommene hadde utført denne bestialske forbrytelsen.
Snapchat-kontoen «Russekongen» har gått som en farsott blant unge og andre som liker sosiale medier-plattformen Snapchat. Her legges det ut alt fra oppfordringer til diverse stunts, fyllevideoer og ved flere anledninger videoer som viser mishandling av og i noen tilfeller drap på dyr. Dyrebeskyttelsen Norge politianmeldt kontoen høsten 2018 for å vise mishandling av en hund. Senest i mai-måned, dukket det opp en ny video, som viser en ung mann kvele og ta livet av en måke.
I løpet av våren dukket det opp rykter om at Ringsaker-russen hadde en knute som gikk ut på at man skulle kidnappe katter for å få knute i lua. Både vår lokalavdeling i Hedmark, Mattilsynet og politiet reagerte raskt og gikk ut med advarsler mot å gjøre dette, som er et tydelig brudd på dyrevelferdsloven. Russepresidenten for Ringsaker-russen gikk raskt ut påfølgende dag om at knuten ikke var en offisiell knute som var godkjent av russestyret.

Kan gi feil signal om at det er greit

Produksjon og distribusjon av innhold som involverer dyr, kan legitimere dårlig dyrevelferd eller føre til vranglære om hva som er greit og ugreit når det kommer til hvordan vi skal behandle dyr.
De mest ekstreme tilfellene av misbruk av dyr til underholdning er i tilfeller hvor dyr bevisst skades/drepes for underholdningens skyld. TV- og reklamebransjen har ikke dette i bakhodet når de produserer innhold. Men, ved å ikke ta eksisterende regelverk og retningslinjer på alvor når man lager en produksjon, kan resultatet bli at seerne tror at slett behandling av dyr er greit.

Join the discussion Én kommentar

  • Ketil Owren sier:

    Hei og tusen takk for strålende arbeid. Det er kanskje en bagatell for mange og også urealistisk men jeg ønsker å poste dette likevel og høre om dere kan hjelpe meg. Angående misbruk av dyr til underholdning: I disse jakttider ser jeg daglig bilder lagt ut på sosiale medier og i aviser av stolte jegere som poserer stolt med rifla foran sitt avdøde bytte. Syns vi virkelig dette er greit? Ville vi postet et bilde av et menneskelig lik i sosiale medier? Hvis det åpenbare svaret er nei, burde man selvsagt heller ikke gjøre det samme med dyr. Dette er levende vesner med en historie og sjel og de fortjener en bedre skjebne enn å havne på sosiale medier (med sin døde kropp) til underholdning og anskaffelse av likes og oppmerksomhet fra «stolte jegere» Et dyr kan således aldri sammenlignes med et trofé du vant på en fotballturnering. Det er som allerede nevnt mulig at dette er en bagatell og det er urealistisk å gjøre noe med, men jeg ønsker at dere skal de på det og gjerne komme med tilbakemeldinger på hva jeg eventuelt selv kan bidra med. Jeg kan treffes på tlf 99529300 om det er ønskelig. Mvh Ketil Owren

Legg igjen et svar