Fortsatt mye pels hos motehusene

Illustrasjonsbilde (foto: Lacy Landre/flickr creative commons)
Illustrasjonsbilde (foto: Lacy Landre/flickr creative commons)


(Publisert 07.03.2017):

Høst- og vinterkolleksjonen 2017 stod i sentrum da moteuken i Milano ble holdt i forrige uke. I år igjen, velger flere av de største motehusene å trosse kritikken og fortsetter bruken av pelsdetaljer i kolleksjonene sine.

Store motehus som Fendi og Marni hadde mye pelsdetaljer ved sine fremvisninger, men det er spesielt kolleksjonen til Dolce & Gabbana som har fått flere til å se rødt. Blant annet bloggeren Veronica Lauritsen.

- Jeg trodde virkelig at vi var på vei mot et steg i riktig retning, hvor pels ikke lenger blir ansett som et luksusprodukt, men tydeligvis har vi ikke kommet noe lenger, skriver bloggeren i et innlegg.

Hos Dolce & Gabbanas kolleksjon var det dyr i fokus, i form av dyreprint, døde dyr og levende hunder på catwalken. Ett av plaggene som skapte mest reaksjon, var deres dressjakke og kåpe med Hellig Birma-print, etterfulgt av en veske med trykket «I love my cat» og en stor minkpels.

Dyrebeskyttelsen Norge synes det er trist å se at flere av de store motehusene fortsatt tviholder på bruken av pels i sine kolleksjoner. Dette er designere med en stor tilhengerskare, og det er visninger fra moteukene som ofte setter standarden for hvordan motebildet blir i løpet av året.

Stadig flere designere velger likevel å snu ryggen til pelsbruken. Designere som Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Calvin Klein og Ralph Lauren, har innsett at de ikke ønsker å bruke luksusprodukter som stammer fra en industri hvor rovdyr må tilbringe hele sitt liv innelåst i små nettingbur. Senest i fjor, gikk en av de største motehusene, Armani ut i en pressemelding hvor de fortalte at de også slutter med pelsbruken og kommer til å gå for mer dyrevennlige alternativer fra nå av.